reklama

Páni v čiernom - by(i)ť, či neby(i)ť futbalový(ch)m rozhodco(v)m?!

Alebo, ako dokážu páni v čiernom urobiť aj z pekného víkendu čierny.. Volám sa Juraj Gubáni a som futbalový tréner mládeže už tamer 8 rokov. Športom žijem od prvého okamihu svojho života.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Ako väčšina z mojej generácie, ešte som nebol ani na svete a už som mal v postieľke loptu a kopačky. Ešte som nevedel chodiť a už som bol na ihrisku – bol som vedený k športu od malička. Dnešná generácia má v postieľkach počítače a iné „užitočné“ výdobytky modernej techniky.. A to je chyba dnešnej doby – ďalší súper mimo ihriska, s ktorým sa veľmi ťažko bojuje! Kto len trošku pôsobí pri športe, vie, o čom hovorím..

Ale prejdime k veci.. Po nedeľňajšom zápase 4. dorasteneckej ligy svojho mužstva uvažujem, že končím s trénovaním a prácou s mládežou! Sám sa pýtam, či to má ešte význam stále bojovať s veternými mlynmi?! Pre priblíženie môjho vyjadrenia verejnosti využijem rôzne dostupné zdroje, či sociálne siete,.. nech si ľudia urobia svoj názor a aby kompetentní na zväzoch, či už BFZ a celkovo na SFZ, začali konať a nezakrývali si pred daným problémom oči!!!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nikdy nie som spokojný na 100% s mojim i s výkonom mojich hráčov, lebo podľa môjho názoru, kto sa uspokojí s krátkodobými "úspechmi", nikdy nemôže dosiahnuť úspech dlhodobý.. Na druhej strane, dokážem pochváliť a tešiť sa s každého pokroku svojho tímu. Je pravda, že som dosť impulzívny tréner, ale aj to je určitá taktika /ktorú môj trénerský vzor José Mourinho využíva tiež a pre mňa je to Pán Tréner , naozaj s veľkým T/ . Chránim si tak hráčov, či už pred fanatickými rodičmi, ktorí niekedy hecujú nie len divákov v hľadisku, ale svoje deti - hráčov na trávniku, ktorí sú v ich očiach Ronaldovia, či Messiovci, ale hlavne aj samotných rozhodcov..! Preto beriem pozornosť na seba a každý si to môže brať, ako chce /ani Mourinho nie je u všetkých uznávaný/, ale je to tak! Viem, on trénuje mužov v Reale Madrid v Španielsku a ja momentálne dorastencov v maličkej dedinke na maličkom Slovensku. Nič iné za tým naozaj nie je. Aj takýmto spôsobom chcem chrániť, áno, naozaj chrániť svojich hráčov.. Lebo to, čo sa deje na futbalových ihriskách v poslednej dobe, je až neskutočné, až amorálne – dehonestujúce a ničiace pojem „ fenomén“, akým futbal určite na tomto svete je! A hlavne preto, v akej situácii sa momentálne na Slovensku nachádza šport ako taký, ktorý v súčasnosti prežíva riadnu krízu! A keď sa globálne nezačne na tom pracovať, nedokážem si dovoliť odhadnúť, čo to do našej malej krajinky prinesie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moje mužstvo neobhajujem, lebo napríklad nedeľňajší zápas nehrali vôbec to, na čo majú, čo ich učím.. Dopredu podotýkam a zdôrazňujem, že sme vyhrali, čiže ako väčšina trénerov na Slovensku, aj ja by som mal byť "spokojný", ale bohužiaľ nie som!!! Nie som, i keď vedieme ligu a doteraz sme v tejto sezóne vyhrali sedem zápasov zo siedmych a jedno predkolo pohára BFZ!!! Bez straty bodu vedieme súťaž - http://www.futbalnet.sk/web/issf/sutaze/-/sutaz/26. Danú adresu sem uverejňujem preto, aby si niekto nemyslel, že som dotknutý a urazený na rozhodcov, lebo poškodili mňa a moje mužstvo, či vďaka nim sme stratili nejaké tie body – prehral som nejaký zápas.. Nie, práve naopak! Chlapci majú úspešnú šnúru, ktorú sa už každý, nie len zo súperov na ihrisku, snaží prerušiť. Som za zdravú konkurenciu, ale to vôbec nie je podstatné – športová konkurencia sa vytráca.. Už roky.. Mňa u môjho mužstva zaujíma hra, aký konkrétny typ človeka je v mojom mužstve, mimo neho. Snažím tie decká k niečomu viesť, niečo ich naučiť, niekoho vychovať.. Nebažím po výsledkoch.. Bohužiaľ, takých trénerov je nás málo, lebo tak isto ako všade, či už v kluboch, od sponzorov, sme my tréneri tlačení, do čo najlepších výsledkov! Zažil som to aj ako hráč, aj ako tréner, aj ako manažér mládeže ligového klubu. Je mi jedno, či som trénoval prípravku, žiakov, dorast, či mužov.. Či vyššiu alebo nižšiu súťaž! Vždy sa snažím svoju prácu robiť dôsledne v rámci možností. Pôsobil som už aj v Corgoň lige a teraz pôsobím na menšej dedinke, kde majú futbal v láske ako v každom inom kúte na Slovensku. Vždy sa snažím urobiť pre svoje mužstvo, klub v ktorom pôsobím maximum! Ale ako ho môžem k niečomu viesť, keď šmahom ruky Vašu dlhodobú prácu doslova ničia PÁNI V ČIERNOM!?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sú v skratke poznatky LEN z tejto sezóny 2012/2013 /ktoré sa opakujú dlhodobo!!!/:

- rozhodcovia meškajú na zápasy! Pravidelne! Málokedy sa stane, že obidvaja sú pred zápasom na ihrisku /tiež by som sa zamyslel na zväzoch, aké – niekoľkokrát sa stalo, že sme rozhodcovi pomohli doviesť ho na zápas/ včas. Pravidlo sa stáva, že obaja sú na ihrisku v ich kabíne iba 10 – 15 minút pred zápasom. Za ten čas sa dá pripraviť na zápas?! Veru nie! Preto nasledujúci bod..

- ani jeden z 8 zápasov sme nezačali načas!!! Vždy sa meškalo - od 5 do 23 minút!!! A to hovorím o zápasoch doma i vonku. Urobte si správnu mienku /najlepšia výhovorka - nemali ste pripravený zápis o stretnutí – škoda, že naše zápisy máme pripravené vopred podľa nového systému/ načasovanie rozcvičky, prípravy na zápas.. Ešte ma PÁNI V ČIERNOM vysmejú s otázkou, že či som v Reale Madrid, že chcem začať načas?! Už len preto, že si robím svoju prácu – koníček poctivo a zodpovedne?!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- z viacerých rozhodcov doslova "razí" alkohol a pritom rozhodujú zápasy detí - mládeže!!! Môžete mu dať "dýchať"?! Nie, nemôžete!!! Ale majú na zodpovednosti životy 22 detí – hráčov, ktoré počas jeho/ich rozhodovania hrajú. Poviete, že je to odvážne vyjadrenie?! Odporúčam zaviesť námatkové „fúkanie“ a uvidíte, či naozaj je odvážne! Hlavne v nižších súťažiach.. Vôbec nemám nič proti tomu, keď si PÁNI V ČIERNOM sadnú na občerstvenie po zápase a dajú si to pivečko, ale pred zápasmi detí – mládeže?!

- zápasy ukončujú skôr s odôvodnením, že ich hodinky sú rozhodujúce a presné! A pritom doslova letia na iný zápas alebo si chcú oddýchnuť /“napapať sa“/ v kľude pred zápasom mužov.. Každý zápas si stopujem čas stopkami /niekedy aj mobilom, aby som im to mohol ukázať, ale ževraj ich mám pokazené alebo slabú baterku, tak mi idú pomalšie../

- od nás trénerov sa považuje slušné správanie a rozhodcovia??? Tí nemusia? Ako jeden príklad uvádzam len nedeľnajší zápas z dňa 30.9.2012, kde sa postranný rozhodca Mário L. chytí medzi nohy ako Michael Jackson, otočí sa ku mne a vysmeje sa mi do tváre.. O iných obscénnych gestách zo strany PÁNOV V ČIERNOM ani nehovorím..

- keď rozhodca pustí tvrdšiu hru /nie len pri mládeži je to tak - skúšajú pokiaľ môžu/ a zopár zákrokov, ktoré akože asi prehliadne /niekedy aj na oboch stranách sa mu to vymkne z rúk - ostáva sa len spýtať - naozaj to vie?!/ A potom sa ho diváci oboch mužstiev spýtajú, kde je nejaké upozornenie, či nemá karty a on sa bez váhania otočí k divákom mimo diania hry a dá im s vážnou tvárou žltú kartu.. Toto ich učia na rozhodcovských kurzoch?!

Bolo by toho oveľa viac, ale taký priestor si PÁNI V ČIERNOM naozaj nezaslúžia. Odporúčam si však prísť pozrieť aj nižšie súťaže na Slovensku.. A verte, že Vás to minimálne pobaví ako Partička v televízii ale rozčertí tak, ako relácia s nejakým politikom z parlamentu..

A prečo píšem, to čo píšem? Tu je objasnenie z nedeľňajšieho zápasu z dňa 30.9.2012:

V poslednom našom zápase rozhodcovia Mário M. a Vladimír B., úplne nezvládli zápas a svojimi výkonmi dosť ovplyvnili dianie na ihrisku..

Dvaja moji hráči skončili večer po zápase na pohotovosti s bolesťami a následkami /mám lekárske správy ako podloženie/. Predchádzala tomu situácie, ktoré vyústili do hromadnej strkanice až k úderom do mojich hráčov. Nikomu sa našťastie nič vážne nestalo. Nikoho, hlavne PÁNOV V ČIERNOM vôbec nezaujímalo, že moji hráči sa navzájom chránili, držali a chránili napadnutých hráčov – chránili sa ako tím. Lebo ako tím sa ich snažím všetko robiť spolu. Či už sa chodiť zabávať – na diskotéku, do kina, .. , či už si spolu pomôcť.. Jednoducho, vytvorilo sa mužstvo, ktoré má tímového ducha, čo sa odzrkadľuje aj po vyše roku na predvedenej hre a tým aj výsledkoch. Toto je úloha trénera.. Alebo sa mýlim?! A na záver do zápisu PÁN V ČIERNOM napíše mojim dvom hráčom HNŠ /hrubé nešportové správanie/ - udretie päsťou do tváre hráča súpera v P.H. /prerušenej hre/!!! DVOM!!! A na domácej strane iba jeden hráč, ktorý to celé vyprovokoval?! Som ochotný akceptovať trest jedného, ktorý sa len bránil a odstrčil ho preč, lebo už aj tak krvácal z úst. Odstrčil ho, čo nemal – beriem, že je to forma „odplácania“, ale žeby ho udrel do tváre?! Naozaj neviem, čo si kompenzoval PÁN V ČIERNOM?! A tak isto aj môj druhý hráč?! Pre spresnenie situácie: Všetko sa odohralo za stavu 1:2 pre nás a pri našom tlaku s ojedinelým záverečným únikom domácich v 87. minúte.. Nie je to zdokumentované na videu, bohužiaľ a môže to prísť do pozície "tvrdenie proti tvrdeniu", ale odporúčam - hlavne pánom kompetentným na zväzoch, aby zdvihli svoje ctené pozadie a prišli sa pozrieť na ihriská, čo všetko zastrešujú a kto reprezentuje NÁŠ Slovenský futbalový zväz!!! Detí a mládeže ubúda a toto je len jedna malá kvapka, ktorá nenasvedčuje, že by sme chceli daný šport zlepšiť, pritiahnuť deti k športu, ktorých naozaj rapídne ubúda! Z čoho majú veľký podiel aj spomínaní PÁNI V ČIERNOM.

Nič horšie mi nemohol povedať jeden môj hráč, keď sa ma po zápase spýtal: „Tréner, má vôbec význam toľko trénovať, ponáhľať sa na tréning, obetovať svoj voľný čas..?! Však nám títo PÁNI V ČIERNOM kazia víkendy, na ktoré sme sa naučili vďaka Vám tešiť!“.. Urobte si svoj názor..

Ako posledný príklad uvádzam jedného môjho hráča, ktorí sa za môjho terajšieho trénovania /trénujem ho 2. rok/ stal rozhodcom v 18tich a chce pokračovať v ďalšom pôsobení! Áno, podporujem ho, i keď ešte aktívne u mňa hráva a kolidujú mu zápasy za naše mužstvo so zápasmi, ktoré píska.. Na tento fakt som upozornil aj ľudí na BFZ, či OblFZ Ba a vidiek, aby to zohľadnili a stále neúspešne! Posledný inkriminovaný zápas sme museli ísť pre neho, aby stihol svoj „hrací majstrovský zápas“ a dokonca v ňom strelil úvodný gól! Ale aj napriek tomu ho v tom podporujem, lebo určite má predpoklady stať sa výborným rozhodcom, keď sa nepokazí.. A keď nebude vytlačený určitými „tlačenkami“ v podobe rozhodcov, ktorí naozaj niekedy videli futbal z rýchlika – doslovne!

Preto sa pýtam: Dokedy sa budú diať takéto veci?! Dokedy sa bude na to prihliadať - žmúriť očami?!? Až kým nepríde k horším udalostiam?! Naozaj pristúpime k tomu, či by(i)ť, či neby(i)ť futbalový(ch)m rozhodco(v)m?! Ja som za to, aby rozhodcovia boli, ale aby boli tí správni, ktorí žijú pre futbal telom i dušou a nerobia si z neho svoju politiku - biznis! Že si prídu len odpískať zápas na píšťalke. Aby to boli slušní ľudia, ktorí svojim správaním a činnosťou na ihrisku boli vzorom pre ďalších, možno už chlapcov, ktorí napr. nemôžu hrávať futbal zo zdravotných dôvodov, ale s radosťou doplnia rady rozhodcov.

Nechcem hádzať všetkých rozhodcov do jedného, sú aj výnimky. Ale už ich je veľmi málo.. Hlavne v tých nižších súťažiach..

Kto môže a zdieľa podobný názor, zažil niečo podobné, nech to šíri zdieľaním ďalej.. ĎAKUJEM!

S pozdravom

NESPOKOJNÝ TRÉNER FUTBALU - Juraj Gubáni - /Euro A licencia/

Juraj Gubáni

Juraj Gubáni

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Jeden z mála tých, komu naozaj záleží na Slovenskom športe. Všetci, ktorí pre šport robíte maximum na úkor svojich rodín, voľného času, .. máte môj obdiv! Opätovne kandidujem do MsZ v Senci ako nezávislý kandidát. Viac o mojej činnosti a činnosti mojich kolegov a spolukandidátov na:www.facebook.com/juraj.gubani.senecwww.facebook.com/KomisiaSportuSenecwww.facebook.com/SeneckyBehOkoloSlnecnychJazierwww.fms.skwww.facebook.com/ZijemepreSenec Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu